Home Newsletterul Antifake.ro Newsletterul ANTI-FAKE: Bătălia pentru informare

Newsletterul ANTI-FAKE: Bătălia pentru informare

ANTI-FAKE

Ce am aflat nou despre fake news în 2021

Din 2016 și până acum, s-au strâns tot mai multe informații despre dezinformarea online: forme de manifestare, efecte, tipare sale de viralizare, vulnerabilități. Contextul pandemic a permis cercetătorilor să testeze, în timp real, noi ipoteze legate de impactul social al fenomenului. Iată sumarul celor mai interesante rezultate din 2021, conform specialiștilor de la EUvsDisinfo:
    • O minoritate de influenceri (utilizatori și pagini) generează majoritatea conținutului înșelător pe rețelele sociale.
    • Putem produce un vaccin împotriva fake news – imunitatea poate fi construită prin tehnici de prebunking (demontare preventivă), inclusiv prin jocuri educative.
    • Psihologii demonstrează că oamenii nu cad în capcana dezinformării doar pentru că sunt subiectivi în preferințe, ci și pentru că le lipsește cultura generală (cunoștințe prealabile din domenii precum politică, biologie, medicină). În plus, sunt mai ușor de indus în eroare atunci când  nu recurg la gândirea analitică, ci la intuiție și atunci când tind să valideze conținutul care este familiar (de exemplu, zvonurile care devin virale).
    • Intervențiile de fact-checking (verificarea factuală a informațiilor) au cel mai durabil efect atunci când sunt aplicate după expunerea la dezinformare, comparativ cu furnizarea corecțiilor în timpul expunerii sau înainte de aceasta.
    • În plus, este încurajator faptul că persoanele expuse concomitent la informații false și la demontarea respectivelor informații tind să îi considere pe ceilalți mai influențabili în fața dezinformării. De aceea, scade intenția de a distribui mesajele în cauză, pentru a-i proteja.
    • În încheiere, dacă doriți să aflați mai multe despre dezinformarea prin mijloace vizuale, vă invităm să citiți acest articol

Citește Amprenta Digitală integral aici.

Citește fact-checking-ul integral aici.

Cu cât clipul video este mai scurt, cu atât este mai înșelător

Trăim în epoca vitezei, când ne dorim informații concentrate, pe care le putem consuma și distribui mai departe cât mai repede. Platforma TikTok, de exemplu, înregistrează așa un succes cu clipurile sale video scurte, încât îi obligă pe ceilalți competitori, cum ar fi Instagram și YouTube, să îi urmeze exemplul. Facebook a anunțat în 2021 că limita medie a atenției utilizatorilor săi pentru o postare era de 2,5 secunde (în cazul conectării pe calculator) și 1,7 secunde (în cazul conectării pe telefonul mobil).

Lipsa noastră de răbdare și timp ne costă scump în planul informării corecte. Rețelele sociale sunt inundate de clipuri video scurte, de cele mai multe ori cu o durată de sub un minut, care nu oferă informații privind contextul în care au fost filmate. Scoaterea din context este o tehnică bine-cunoscută de dezinformare. Deseori, este vorba de reciclarea fotografiilor și videoclipurilor vechi și prezentarea lor ca dovezi ale evenimentelor recente. Alteori, este vorba despre declarații trunchiate, pentru a le distorsiona. Fenomenul a căpătat și un nume neoficial: Legea lui Parker: cu cât este mai scurt un clip, cu atât este mai puțin indicat să îl distribuim.

Citește mai mult:

journals.sagepub.com – Visual Mis- and Disinformation, Social Media, and Democracy

theconversation.com – Out-of-context photos are a powerful low-tech form of misinformation

Inteligența artificială crește siguranța la trecerile de cale ferată

Nokia și Schweizer Electronics au anunțat crearea unui sistem de analiză video utilizat pentru a crește nivelul de siguranță în zonele cu treceri de cale ferată. Soluția informatică, bazată pe Inteligență Artificială, folosește tehnologia pentru a monitoriza și pentru a analiza în timp real fluxurile de trenuri, diminuând riscul de accidente. Sistemul de analiză video a fost deja implementat într-o localitate din Elveția, iar Nokia și Schweizer Electronics își propun ca soluția dezvoltată să fie utilizată zilnic și să reprezinte un element important în procesul de digitalizare a infrastructurii feroviare.

Citește mai mult:

www.aimagazine.ro: Nokia and Schweier Electronics utilise AI to improve safety

#Bătălia pentru informare

„Ar trebui să facem mai multe eforturi pentru a crește încrederea în sursele veridice de informare în loc să ne concentrăm doar pe eforturile de a reduce încrederea în sursele și conținuturile care dezinformează” – concluziile unei analize recente care evaluează eficacitatea intervențiilor de combatere a dezinformării.

Adâncirea inegalităților la nivel global

Raportul recent al Băncii Mondiale avertizează că economia globală intră într-o fază de „încetinire pronunțată” care amenință redresarea economică a țărilor în curs de dezvoltare. Estimările prognozează un decalaj tot mai mare atât în ​​interiorul națiunilor, cât și între națiuni, cauzat de creșterea inflației, pandemia de COVID-19 și nivelurile ridicate ale datoriilor publice.

Citește mai mult:

worldbank.orgGlobal Growth to Slow through 2023, Adding to Risk of ‘Hard Landing’ in Developing Economies